El govern central prohibeix pujar el lloguer per sobre del 2% com a Pla Nacional de Resposta a la guerra i desvincula la inflació de la renovació dels lloguers, una tasca que deixa a la negociació entre arrendadors i arrendataris, amb un màxim del 2% d'increment en cas de desacord
El Govern central mitjançant un reial decret estableix la desvinculació de l'IPC de la renovació anual dels contractes del lloguer fins al 30 de juny, encara que els experts descompten que aquesta mesura s'allargarà 'sine die'. La normativa estableix una distinció entre grans forquilles, que hauran d'aplicar com a màxim una pujada de les rendes del 2%, i els petits propietaris, que sí que podran renegociar amb els seus llogaters pujades per sobre d'aquest percentatge. Tot i això, en cas de no arribar a un acord, l'arrendador aplicarà aquest 2% d'increment en la renda del lloguer
El Consell de Ministres ha aprovat el Pla nacional de resposta a l'impacte de la guerra, que mobilitzarà 16.000 milions d'euros. En matèria d'habitatge, s'hi inclou una limitació extraordinària de l'actualització de les rendes del lloguer, la primera vegada en temps de democràcia. L'aplicació de l'Índex de Preus al Consum (IPC) es desvincula a l'actualització dels arrendaments, i queda limitada la pujada a la variació experimentada per l'Índex de Garantia de Competitivitat (IGC), situada al 2%.
"La limitació atén la necessitat que l´evolució experimentada per l´IPC, en el context de les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d´Ucraïna, no es traslladi al preu del lloguer d´habitatge", aclareixen des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.
En cas que l'arrendador sigui una gran forquilla, el pacte amb l'inquilí no podrà suposar un increment superior al 2% de variació anual de l'IGC. Els propietaris particulars sí que podran negociar amb els seus inquilins alces per sobre d'aquesta xifra. Però si no hi ha un acord definitiu, no podran actualitzar la renda per sobre del límit del 2%.
"El Govern d'Espanya té el mandat en aquesta norma de protegir les persones que viuen de lloguer al nostre país, que necessiten un dret fonamental com és l'habitatge, persones a qui ara mateix pagar el lloguer és un obstacle i, a vegades, resulta impossible", ha destacat la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz a la roda de premsa després del Consell de Ministres.
Aquesta mesura tindrà efecte sobre els contractes de lloguer d'habitatge habitual la renda dels quals s'hagi d'actualitzar anualment des de l'entrada en vigor del Reial decret llei, el 31 de març fins al 30 de juny de 2022. Dels més de 3,5 milions de lloguers d'habitatge que hi ha a Espanya, el Govern estima que beneficiarà una quarta part, és a dir, uns 875.000 contractes.
El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ha publicat el Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna , en què s'inclou limitació extraordinària de l'actualització anual de la renda dels contractes d'arrendament d'habitatge (article 46).
"La persona arrendatària d'un contracte de lloguer d'habitatge subjecte a la Llei d'Arrendaments Urbans la renda del qual hagi de ser actualitzada perquè es compleixi la corresponent anualitat de vigència dins del període comprès entre l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei i el 30 de desembre juny de 2022, podrà negociar amb l'arrendador l'increment que s'aplicarà en aquesta actualització, amb subjecció a les condicions següents", segons la condició de l'arrendador:
Grans tenidors
En cas que l'arrendador sigui un gran propietari, l'increment de la renda serà el que resulti del nou pacte entre les parts, sense que pugui excedir el resultat d'aplicar la variació anual de l'Índex de Garantia de Competitivitat (IGC) a la data d'aquesta actualització, prenent com a mes de referència per a l'actualització el que correspongui al darrer índex que estigués publicat a la data d'actualització del contracte. En absència daquest nou pacte entre les parts, lincrement de la renda quedarà subjecte a aquesta mateixa limitació.
Es defineix com a gran tenidor a tota aquella persona física o jurídica que sigui titular de més de 10 immobles urbans d'ús residencial o una superfície construïda de més de 1.500 m2 d'ús residencial, excloent en tot cas garatges i trasters,
Petits propietaris
En cas que l'arrendador no sigui un gran tenidor, l'increment de la renda serà el que resulti del nou pacte entre les parts. En absència d'aquest nou pacte entre les parts, l'increment de la renda no podrà excedir el resultat d'aplicar la variació anual de l'índex de Garantia de Competitivitat (IGC) a la data d'aquesta actualització, prenent com a mes de referència per a l'actualització el que correspongui al darrer índex que estigués publicat a la data d'actualització del contracte.
Els experts creuen que aquest límit s'allargarà més enllà del 30 de juny
Aquest límit establert a l'actualització dels lloguers d'habitatges durant els propers tres mesos suma una nova crítica del sector immobiliari, que porta destacant des de fa temps la inseguretat jurídica al mercat lliure del lloguer amb la Llei d'Habitatge o el control de lloguers a Catalunya. En resum, aquest límit del 2% a l'increment de la renovació de rendes costarà 560 milions als propietaris, fomentarà la retirada d'estoc del mercat i, per tant, una pujada dels preus del lloguer.
Per a la consellera d'Habitatge de la Comunitat de Madrid, Paloma Martín, “totes aquelles mesures que intervinguin el mercat són mesures que tenen un resultat negatiu. Els propietaris hauran d'assumir moltes vegades un increment del cost de la vida en tenir limitat el preu del lloguer que poden cobrar”.
El director general d'ANA, José Ramón Zurdo, no té cap dubte que s'haurà de prorrogar més enllà del 30 de juny, “la qual cosa podria desembocar en una altra manera d'intervenir el preu dels lloguers”.
"Davant l'enorme pressió que té el Govern, es veuen obligats a tornar a prendre mesures intervencionistes, que l'únic que creen és inseguretat jurídica", ha afegit. "Els propietaris particulars fa mesos que actuen abans que el Govern esmorteint la pujada de l'IPC, i aplicant la meitat del seu valor o no aplicant-ho directament", ha destacat Zurdo.
Idealista també posa sobre la taula que "el Govern torna a carregar sobre els propietaris particulars allò que és responsabilitat de l'Administració, i obliga que no es compleixi la clàusula d'actualització dels contractes de lloguer".
La mesura, afegeix el seu portaveu, Francisco Iñareta, "suposa una nova garrotada per als arrendadors, que de nou tornen a veure com canvien les regles a meitat de partit i que, en molts casos, provocarà la retirada dels seus habitatges del mercat davant la evident inseguretat legal que suposa L'efecte que pot aconseguir pot ser just l'invers al desitjat L'experiència viscuda a Catalunya ha demostrat que qualsevol mesura no incentivadora al mercat del lloguer té conseqüències immediates com la retirada de producte del mercat, la pujada de els preus i la dificultat a l'accés per a les persones que busquen un habitatge de lloguer, especialment per als més vulnerables”, concreta
L'Associació de Propietaris d'Habitatge en Lloguer (Asval) sosté que la pujada de rendes s'estableixi per la taxa d'inflació subjacent per eliminar els elements més volàtils, com ara l'energia i els aliments no elaborats. “Un altre cop, una limitació dels preus dels lloguers generarà inseguretat jurídica”, i demanen al Govern que aquesta limitació s'estableixi per un període limitat, sense possibilitat de pròrroga.
Per part seva, l'Associació Madrilenya d'Empreses Immobiliàries (AMADEI) creu que aquesta mesura "generarà una doble conflictivitat judicial ja que, d'una banda, la mesura afecta el dret de la propietat i, en conseqüència, l'Executiu haurà d'indemnitzar els propietaris que reclamin si no adopta mesures compensatòries, a més, tota intervenció al mercat del lloguer es tradueix en futurs increments de les rendes en els nous contractes”.